-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3465 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

در آيه 71 سورة اسرأ آيا واژة امام علاوه بر راهنماياني كه در زندگي انتخاب كرديم، شامل پادشاهان و رؤساي جمهور نيز ميشود؟

امام به معناي رهبر و پيشوا و جلودار است و در آيه 71، سوره اسرأ معناي وسيعي دارد كه هر پيشوايي را اعم از پيامبران، امامان معصوم: دانشمندان، كتاب، سنت، رهبران كفر و ضلالت و... را شامل ميشود و به اين ترتيب هر كس در آن جا در خط همان رهبر و پيشوايي قرار خواهد گرفت كه در اين جهان از او پيروي كرده است.

به ياد آوريد روزي را كه هر گروهي را با پيشوايشان ميخوانيم، آنها كه نامه عملشان به دست راستشان است، آن را ]با شادي و سرور[ ميخوانند و سر سوزني به آنها ظلم و ستم نميشود.(اسرأ،71)

آنان كه رهبري پيامبران و جانشينان آنها را در هر عصر و زمان پذيرفتند، همراه پيشوايشان خواهند بود، و آنها كه رهبري شيطان و امامان گمراه و پيشوايان جبار و ستمگر را انتخاب كردند، نيز همراه آنها خواهند بود.

در روايتي آمده است هنگامي كه امام حسينو ياران او به كربلا حركت ميكردند، فردي در منزل ثعلبيه خدمت حضرت رسيد و از تفسير امام در آيه ياد شده پرسيد! حضرت فرمود: يعني آن پيشوا و امامي كه مردم را به راه راست هدايت ميكند و مردم هم او را اجابت كنند و امامي كه مردم را به گمراهي دعوت كرده و مردم نيز به دعوتش پاسخ مثبت دهند. دستة نخست در بهشت و دستة دوم در آتش جهنم خواهند بود و اين خداي متعال است كه ميفرمايد: فِيهِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ ;(شوري،7)(الامالي، شيخ صدوق، ص 153، انتشارات كتابخانه اسلاميه.)

از نكات پيشين معلوم ميشود كه معناي واژة امام در آيه عام است و هر پيشوا و امامي را شامل ميشود پادشاهان،

رؤساي جمهور، نمايندگان، علماي دين، نيز از جمله كساني هستند كه در دنيا ما آنان را به عنوان مقتدا و كارگزار خويش برميگزينيم; و رضايت خودرا از كارهايشان به وسيله رأي يا سكوت اعلام ميكنيم.

بنابراين ما نيز در كارهايشان شريك هستيم.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 12، ص 201ـ207، دارالكتب الاسلامية، تهران.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.